07 - 06
2021
Katarzyna Lisiecka, Fuzja sztuk i horyzontów. Arystotelesowski paradygmat opery, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 320.
Opera to niewątpliwie jedyna w swoim rodzaju specyficzna fuzja sztuk i rzemiosł, przez wieki podległa wielu rytmom zmian i koniunktur cechujących ewolucję dzieł dramatyczno-muzycznych i widowisk teatralnych, respektujących odbiorcze zapotrzebowania publiczności. Z faktu, że właśnie z taką fuzją mamy do czynienia na gruncie sztuk widowiskowo-teatralnych należy zatem wyciągnąć określone wnioski, które pozwolą lepiej zrozumieć, na czym tak naprawdę polegał i nadal polega ten typ audiowizualnego przekazu. Jakie zasady i reguły rządzą tą specyficzną fuzją sztuk? Jakie dzieło pozwala ona „uzyskać”, „wytworzyć”, wykreować? Dlaczego wreszcie ta operowa fuzja sztuk mogła pozwolić sobie na własną niezależność i wyemancypowanie się pośród innych widowisk artystycznych (…).
Chciałabym zatem zaproponować spojrzenie na dzieło operowe przez pryzmat fuzji sztuk konstytuujących je jako (teatralną) całość i jednocześnie obejrzeć je w tym splocie z różnorodnych perspektyw: historyczno-kulturowej, estetycznej, dramatologicznej, ideowo-filozoficznej.
(fragment Wprowadzenia do drugiego rozdziału książki)
Spis treści
Wstęp: Subtilitas applicandi, czyli fuzja sztuk i horyzontów
Część I
1. Rękojmia Arystotelesa. Paradoks dramatu w medium teatru
2. Teatr operowy jako fuzja sztuk. Librettologiczna perspektywa badań
Wprowadzenie
Przenikliwość Diderota
Librettologia i stan badań
Nieciągłość czasowa a struktura libretta
Paradygmatyczna dominanta
Konkluzja
Glosa o rodowodzie epickiego dystansu
Epicki dystans a kontekst odbiorczy
W poszukiwaniu narratora – dystans jako immanentna cecha libretta
Kilka słów o arii i kategorii dystansu
Coda
Część II
1. Źródła operowego paradygmatu
Długie trwanie opery
Różnorodność dróg
W stronę̨ operowego paradygmatu
Projektowanie matrycy. Wizjonerzy: Bardi i Galilei
Świadomość formy. Pionierzy: Rinuccini – Peri – Caccini
Opera jako fuzja sztuk. Pierwsza definicja Marco da Gagliano
Zamiast konkluzji. Rozszerzenia i kontynuacje modelu
Rękojmia Arystotelesa. Ars poetica operowego paradygmatu
2. Ars poetica, czyli fuzja horyzontów
Arystotelesowski status dramatu a relacje słowno-muzyczne
Kontekst arkadyjski – dramat pasterski i tragikomedia
Weinberg i paradoksy – renesansowa recepcja Poetyki Arystotelesa
Akademicy florenccy – alteracje paradygmatu
Redefinicje i reinterpretacje, czyli przyjemność mimesis
I. Robortello i kategoria representatio
II. Piccolomini i kategoria piacer obliquo
III. Tasso i varietas naśladowania
IV. Patrizi – mimesis, poiesis i meraviglia
Podsumowanie
3. Cudowność jako cecha operowego paradygmatu
Wprowadzenie
Tradycja antyczna i renesansowe konteksty
Wymiar estetyczno-kulturowy
Konkluzja
Glosa o cudowności: teatralne efekty, muzyczne afekty
Część III
1. Wzniosłe filiacje opery i wzniosłości
Teatr operowy w zwierciadle estetyki wzniosłości – fuzja sztuk i horyzontów
Ricoeur i jego koncepcja mimesis wobec operowej wzniosłości
Adorno i wzniosłość III stopnia
2. Hybris operowej przyjemności
Teatralność jako medium
Raz jeszcze o mimesis według Ricoeura
Hybris estetyzacji, czyli o lieto fine
3. Arystotelesowski paradygmat opery, czyli rehabilitacja alegorii
Wprowadzenie. Alegoryczna przewrotność́ Traviaty
Alegoria i opera
Alegoria i symbol w sztuce XIX wieku
Eksplikacja alegorycznych sensów w Traviacie
Zakończenie
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk
Summary (The fusion of art and perspectives. Aristotelian paradigms in opera)