15 - 10
2013
Dr Przemysław Krzywoszyński – autor rozprawy doktorskiej Znaczenie twórczości Giovanniego Simona Mayra i Vincenzo Belliniego dla ukształtowania włoskiej opery wczesnoromantycznej w Katedrze Muzykologii na Wydziale Historycznym UAM. Główne zainteresowania badawcze: opera włoska oraz francuska przełomu XVIII/XIX wieku oraz pierwszej połowy XIX stulecia. Od 2008 członek The Donizetti Society. Adiunkt w Katedrze Doktryn Polityczno-Prawnych i Filozofii na Wydziale Prawa i Administracji UAM.
Publikacje z zakresu muzykologii:
1. O zapomnianych rocznicach, związkach polsko-włoskich i niedocenianym kompozytorze, „Gazeta Śremska”, 2000/3, (133) s. 24-26.
2. „Trojanie” – klasyczne opus magnum wielkiego romantyka, [w:] Berlioz „Trojanie”, program Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Warszawa 2011, s. 8-11.
3. Włoski melodramat francusko-szkockiej królowej, [w:] Gaetano Donizetti „Maria Stuarda”, program Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Poznań 2011, s. 14-19.
4.„Maria Padilla” czyli Donizettiego pojednanie z Mediolanem „Maria Padilla” or Donizetti’s Reconcilation with Milan, [w:] Gaetano Donizetti „Maria Padilla”, Program XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Warszawa-Kraków 9. – 22. kwietnia 2011, s. 46-49.
5.„Demetrio” – pożegnanie z twórczością operową Giovanniego Simona Mayra, [w:] Johann Simon Mayr „Demetrio” program Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Poznań 2012, s. 6-10.
6. „L’amore dei tre re” – dzieło sławniejsze od kompozytora / „L’amore dei tre re – a Work More Famous than its Composer [w:] Italo Montemezzi „L’amore dei tre re”, Program XVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawa-Kraków, 25. marca – 6. kwietnia 2012, s. 9-11.
7. ,„A teraz posłuchajmy, kurtyna się podnosi.” – trzy wizje opery w „Hrabim Monte Christo” Aleksandra Dumasa, [w:] Horyzonty opery, red. D. Ratajczakowa, K. Lisiecka, Poznań 2012, s. 49 – 65.
8. „Simon Boccanegra” – dyskretnie awangardowa opera Verdiego [w:] Giuseppe Verdi „Simon Boccanegra”, Koncert w 200. rocznicę urodzin Giuseppe Verdiego, Program XVII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Olsztyn, Wrocław 17. – 29. marca 2013. Również jako tekst w edycji płyty CD.
Udział w konferencjach i kongresach:
1. Muzyka i rewolucja XIII Festiwal Nauki i Sztuki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 28. maja 2009.
2. „Nous dansons sur un volcan”. Z dziejów „grand opéra” czyli jak historia tworzy historię, Ogólnopolska Konferencja Opera wobec historii: od rekonstrukcji do mityzacji Uniwersytet im. Adama Mickiewicza oraz Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo 4. – 6. kwietnia 2011.
3. Shakespeare w operze. Belcanto a wczesnoromantyczna wizja z kraju Hamleta, Ogólnopolska Konferencja Muzyka i krytyka, Stowarzyszenie „De Musica”, Warszawa 13.-18. września 2011.
4. „Hic sunt leones”? Obraz Polski w dziełach operowych i teatralnych końca XVIII wieku, II Kongres Badaczy XVIII Wieku, Wiek XVIII – uniwersalizm myśli, różnorodność dróg, Kraków, 19. – 22. października 2011.
5. Powieść Waltera Scotta w blasku libretta, rzecz o „Łucji z Lammermooru”, I Seminarium Librettologicze, Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym i Komisja Muzykologiczna PTPN, Poznań, 6. – 7. grudnia 2011.
6. Gaetano Donizetti w interpretacji Franciszka Liszta, na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Moje czasy jeszcze nadejdą…” Epoka Liszta i Mahlera w reinterpretacjach modernistycznych i postmodernistycznych, Katedra Muzykologii UAM oraz Akademia Muzyczna w Poznaniu, 8. – 9. grudnia 2011.
7. Intryganci w operze buffa Geatana Donizettiego: Dulcamara, Enrico, Malatesta, czyli o dobrych skutkach złych intencji, konferencja Żywoty ciemnych mężów. Wichrzyciel, rajfur, hulaka w operze, filmie i literaturze, Zakład Filmu i Telewizji, Zakład Dramatu i Teatru IFP UAM, 10. maja 2012.
8. Some Remarks on Oppositions in Music, 3rd World Congress on the Square of Opposition, Beirut, Liban, 26. – 30. czerwca 2012.
9. Cultural Identity Conflicts in Romantic Operas, 13th International Conference of International Society for the Study of European Ideas, University of Cyprus, Nikozja, 2. – 6. lipca 2012.
10. Motywy sarmackie w operach ocalenia z przełomu XVIII I XIX wieku, II Seminarium Librettologiczne, Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym oraz Komisja Muzykologiczna PTPN, Poznań, 5. – 6. grudnia 2011.