Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska, Oblicza wieku dziewiętnastego. Studia z historii literatury, teatru i opery, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
Spis treści:
Wprowadzenie
I. FILOZOFIA I „ARCHEOLOGIA” FORM
Komedia, czyli wolność? O rozumieniu komedii przez Friedricha Schillera
Opera jako „sztuka wynaleziona”
Niejasność przyczyn, tajemniczość skutków. O Mocy przeznaczenia Giuseppe Verdiego
II. OPERA I WIEK DZIEWIĘTNASTY – PRZEKROJE
„Niezgodna zgodność”. Opera w kulturze wieku dziewiętnastego
„Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego
„Improwizacja mimowa o absolutnej wartości poetyckiej”. Szekspir według Richarda Wagnera
III. SZTUKA OPERY – SZTUKA PAMIĘCI – SZTUKA KORESPONDENCJI
Poza murami teatralnego gmachu – o operze in abstracto (na podstawie korespondencji Fryderyka Chopina i Dzienników Eugene’a Delacroix’a)
„Odległość uświęca piękno”. Eugene’a Delacroix’a uwagi o pamięci
„Pustka feerii wiecznego święta”. Refleksja nad sztuką w Kronice paryskiej Zofii Węgierskiej
IV. ODNALEZIONE W LITERATURZE I TEATRZE
„Swobodę myśli przedkładam nad tony”. Glosa do Don Juana George’a Gordona Byrona
Nieoczywista wspólnota jednego pokolenia. Fryderyk Chopin – Stefan Witwicki – Dominik Magnuszewski
Kartka z martyrologium w teatrze. O Felicycie Antoniego Edwarda Odyńca.
PRZECZYTAJ »