Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM, Instytut Filologii Polskiej, Pracownia Opery i Widowisk oraz Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Sekcja Muzykologiczna zapraszają na ogólnopolską konferencję naukową „Transpozycje stylów opery w dziełach kultury”, która odbędzie się 10 października 2022 r. w Sali Posiedzeń PTPN.
PRZECZYTAJ »29 - 09
2022
Fenomen opery
Przemysław Krzywoszyński, Jan Woleński, Fenomen opery, Kraków: Universitas, 2022.
Tytuł Fenomen opery wskazuje nie tylko na to, że opera jest zjawiskiem, ale również sugeruje treści wartościujące. Autorzy są wielbicielami sztuki operowej i zgadzają się z opinią, że jeśli muzyka jest dobra, fabuła interesująca, śpiewacy wybitni, ich gra poprawna, a scenografia ciekawa, to spektakl operowy jest wyjątkowym widowiskiem artystycznym. Adaptując w swej analizie koncepcję dzieła literackiego stworzoną przez Romana Ingardena, autorzy pokazują, że opera jest dziełem wielowarstwowym, a jej strukturalna złożoność, np. potrzeba połączenia pięknego śpiewu z tekstem przedstawiającym fabułę, stawia szczególne wymagania kompozytorom i wykonawcom. Główna teza jest taka, że śpiew jest dominujący i jemu podporządkowane są inne elementy czy warstwy dzieła. Książka traktuje także o historii opery, a w szczególności o jej związku z wydarzeniami politycznymi i społecznymi, jak również o narodowych stylach sztuki operowej.
PRZECZYTAJ »29 - 03
2022
spotkanie z dr. Piotrem Maksymowiczem – nowy termin!
Informujemy, że nowy termin przełożonego spotkania z Panem dr. Piotrem Maksymowiczem to 23 lutego, godz. 12.30-14.00. Serdecznie zapraszamy!
19 - 02
2022
spotkanie z dr. Piotrem Maksymowiczem
Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym oraz Pracownia Opery i Widowisk IFP serdecznie zapraszają w dniu 26 stycznia 2022 r. w godzinach 12.30 -14.00 do Sali Teatralnej im. W. Bogusławskiego w Collegium Maius (ul. Fedry 10), na seminarium-zebranie robocze, podczas którego nasz gość, dr Piotr Maksymowicz, laureat nagrody w 2021 roku w Konkursie Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem XVIII za najlepszą rozprawę doktorską dotyczącą szeroko ujmowanego osiemnastego wieku, przedstawi referat „Aluzyjne aktualizacje librett oraz narracja muzyczna pierwszych oper Wojciecha Bogusławskiego”.
PRZECZYTAJ »19 - 01
2022
POSTAĆ W OPERZE. VII SEMINARIUM LIBRETTOLOGICZNE
Serdecznie zapraszamy na ogólnopolską konferencję naukową pt. „Postać w operze. VII Seminarium librettologiczne”, organizowaną przez Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Pracownię Opery i Widowisk Instytutu Filologii Polskiej UAM. Konferencja odbędzie się 15 czerwca 2021r. na platformie MS Teams. W załączniku przedstawiamy program, a osoby, które chciałyby dołączyć do spotkania, prosimy o kontakt: ala.br@amu.edu.pl lub lisiecka@amu.edu.pl.
Program konferencji znajduje się pod linkiem:
PRZECZYTAJ »08 - 06
2021
Estetyka i doświadczenie. Studia i szkice o operze i sztukach pokrewnych
Katarzyna Lisiecka, Estetyka i doświadczenie. Studia i szkice o operze i sztukach pokrewnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 269.
Spis treści
Wstęp
Paradoksy estetyzacji i artyficjalności jako formy oswajania ze światem
- TWORZENIE MITU
Arystoteles – polityka – opera
Arystotelesowskie źródła operowego lieto fine, czyli o wspólnocie nowożytnej polis
Tworzenie mitu. Kultura europejska w eseistyce Zbigniewa Herberta
II. BOGUSŁAWSKI I OPERA
Wojciech Bogusławski i teatr operowy
Europejskie tło idei narodowego teatru. Arkadyjska kontrabanda Wojciecha Bogusławskiego
Strategie translatorskie Bogusławskiego w librettach oper włoskich. Na przykładzie polskiej adaptacji L’italiana in Londra Domenica Cimarosy i Giuseppe Petroselliniego
Ironiczne wyzwolenie. Axur. Król Ormus Antonio Salieriego i Wojciecha Bogusławskiego
III. DOŚWIADCZENIE, ESTETYZACJA, OPERA
„Poważny żart” – o Cosi fan tutte Mozarta i Da Pontego
Wyzwolenie przez miłość – Demetrio Johanna Simona Mayra. Szkic
Tannhäuser, poeta potępiony czy zbawiony? Szkic
Symbolizm w teatrze Maeterlincka i Debussy’ego. O Pelleasie i Melisandzie.
Estetyzacja i desakralizowanie. The Burning Fiery Furnace Benjamina Brittena
IV. SZTUKI POKREWNE
Poeta w czyśćcu. Paradoksy konceptualizacji idei – „[dȥadɨ]” Pawła Passiniego
Teatr świata czy sztuka dla sztuki? O Carmen Carlosa Saury
Angelologiczny traktat filmowy pomiędzy sztukami. O Niebie nad Berlinem Wima Wendersa
Zakończenie
Nota bibliograficzna
Indeks
Summary
PRZECZYTAJ »07 - 06
2021
Fuzja sztuk i horyzontów. Arystotelesowski paradygmat opery
Katarzyna Lisiecka, Fuzja sztuk i horyzontów. Arystotelesowski paradygmat opery, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 320.
Opera to niewątpliwie jedyna w swoim rodzaju specyficzna fuzja sztuk i rzemiosł, przez wieki podległa wielu rytmom zmian i koniunktur cechujących ewolucję dzieł dramatyczno-muzycznych i widowisk teatralnych, respektujących odbiorcze zapotrzebowania publiczności. Z faktu, że właśnie z taką fuzją mamy do czynienia na gruncie sztuk widowiskowo-teatralnych należy zatem wyciągnąć określone wnioski, które pozwolą lepiej zrozumieć, na czym tak naprawdę polegał i nadal polega ten typ audiowizualnego przekazu. Jakie zasady i reguły rządzą tą specyficzną fuzją sztuk? Jakie dzieło pozwala ona „uzyskać”, „wytworzyć”, wykreować? Dlaczego wreszcie ta operowa fuzja sztuk mogła pozwolić sobie na własną niezależność i wyemancypowanie się pośród innych widowisk artystycznych (…).
Chciałabym zatem zaproponować spojrzenie na dzieło operowe przez pryzmat fuzji sztuk konstytuujących je jako (teatralną) całość i jednocześnie obejrzeć je w tym splocie z różnorodnych perspektyw: historyczno-kulturowej, estetycznej, dramatologicznej, ideowo-filozoficznej.
(fragment Wprowadzenia do drugiego rozdziału książki)
PRZECZYTAJ »07 - 06
2021
Kantata i oratorium w historii kultury polskiej
Kantata i oratorium w historii kultury polskiej. Red. E. Nowicka, A. Borkowska-Rychlewska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2020.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Twórczość oratoryjna na ziemiach dawnej Rzeczpospolitej
Remigiusz Pospiech, „Christiani poenitentes ad Sepulchrum Domini” Jana Tomasza Żebro – najwcześniejsze polskie oratorium?
Irena Bieńkowska, Twórczość oratoryjno-kantatowa w repertuarze kapel nadwornych dawnej Rzeczpospolitej
Magdalena Walter-Mazur, Oratorium pasyjne „Der Tod Jesu” Carla Heinricha Grauna w kontrafakturowanych przekazach z katolickich ośrodków dawnego Śląska oraz ślad jego recepcji na ziemi sandomierskiej
PRZECZYTAJ »19 - 01
2021
Stanisław Moniuszko i jego muzyka
Rüdiger Ritter, Stanisław Moniuszko i jego muzyka, przeł. B. Kornatowska, I. Sellmer, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.
Książka opowiada o Stanisławie Moniuszce i o znaczeniu jego dzieł dla polskiej, ale także dla europejskiej kultury XIX wieku. Jakie oczekiwania polskiej publiczności spełnił swoimi operami, przede wszystkim Halką? Jak wpisuje się w dzieje europejskiej muzyki kultury? A wreszcie: jaki wpływ jego dzieło wywiera dzisiaj? Na te i inne pytania stara się odpowiedzieć autor, który w części pierwszej przedstawia życie i twórczość Moniuszki, a następnie przybliża pomysły i przemyślenia, charakteryzujące kompozytora i jego muzykę. Stanowi to punkt wyjścia do części ostatniej, poświęconej Halce jako najważniejszemu dziełu kompozytora, ukazującej powiązania pomiędzy różnorakimi wątkami obecnymi w twórczości kompozytora.
PRZECZYTAJ »12 - 11
2020
Oblicza wieku dziewiętnastego
Elżbieta Nowicka, Alina Borkowska-Rychlewska, Oblicza wieku dziewiętnastego. Studia z historii literatury, teatru i opery, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
Spis treści:
Wprowadzenie
I. FILOZOFIA I „ARCHEOLOGIA” FORM
Komedia, czyli wolność? O rozumieniu komedii przez Friedricha Schillera
Opera jako „sztuka wynaleziona”
Niejasność przyczyn, tajemniczość skutków. O Mocy przeznaczenia Giuseppe Verdiego
II. OPERA I WIEK DZIEWIĘTNASTY – PRZEKROJE
„Niezgodna zgodność”. Opera w kulturze wieku dziewiętnastego
„Un’immagine sacro”. Ideał i doskonałość w operach Giuseppe Verdiego
„Improwizacja mimowa o absolutnej wartości poetyckiej”. Szekspir według Richarda Wagnera
III. SZTUKA OPERY – SZTUKA PAMIĘCI – SZTUKA KORESPONDENCJI
Poza murami teatralnego gmachu – o operze in abstracto (na podstawie korespondencji Fryderyka Chopina i Dzienników Eugene’a Delacroix’a)
„Odległość uświęca piękno”. Eugene’a Delacroix’a uwagi o pamięci
„Pustka feerii wiecznego święta”. Refleksja nad sztuką w Kronice paryskiej Zofii Węgierskiej
IV. ODNALEZIONE W LITERATURZE I TEATRZE
„Swobodę myśli przedkładam nad tony”. Glosa do Don Juana George’a Gordona Byrona
Nieoczywista wspólnota jednego pokolenia. Fryderyk Chopin – Stefan Witwicki – Dominik Magnuszewski
Kartka z martyrologium w teatrze. O Felicycie Antoniego Edwarda Odyńca.
PRZECZYTAJ »
12 - 10
2020