Katarzyna Lisiecka, Estetyka i doświadczenie. Studia i szkice o operze i sztukach pokrewnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 269.
Spis treści
Wstęp
Paradoksy estetyzacji i artyficjalności jako formy oswajania ze światem
- TWORZENIE MITU
Arystoteles – polityka – opera
Arystotelesowskie źródła operowego lieto fine, czyli o wspólnocie nowożytnej polis
Tworzenie mitu. Kultura europejska w eseistyce Zbigniewa Herberta
II. BOGUSŁAWSKI I OPERA
Wojciech Bogusławski i teatr operowy
Europejskie tło idei narodowego teatru. Arkadyjska kontrabanda Wojciecha Bogusławskiego
Strategie translatorskie Bogusławskiego w librettach oper włoskich. Na przykładzie polskiej adaptacji L’italiana in Londra Domenica Cimarosy i Giuseppe Petroselliniego
Ironiczne wyzwolenie. Axur. Król Ormus Antonio Salieriego i Wojciecha Bogusławskiego
III. DOŚWIADCZENIE, ESTETYZACJA, OPERA
„Poważny żart” – o Cosi fan tutte Mozarta i Da Pontego
Wyzwolenie przez miłość – Demetrio Johanna Simona Mayra. Szkic
Tannhäuser, poeta potępiony czy zbawiony? Szkic
Symbolizm w teatrze Maeterlincka i Debussy’ego. O Pelleasie i Melisandzie.
Estetyzacja i desakralizowanie. The Burning Fiery Furnace Benjamina Brittena
IV. SZTUKI POKREWNE
Poeta w czyśćcu. Paradoksy konceptualizacji idei – „[dȥadɨ]” Pawła Passiniego
Teatr świata czy sztuka dla sztuki? O Carmen Carlosa Saury
Angelologiczny traktat filmowy pomiędzy sztukami. O Niebie nad Berlinem Wima Wendersa
Zakończenie
Nota bibliograficzna
Indeks
Summary
PRZECZYTAJ »