15 - 05
2017
Zakład Zakład Zakład Poetyki i Krytyki Literackiej oraz Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM
zapraszają na Ogólnopolską Konferencję Librettologiczną „Opera – Polityka”.
18. 05. 2017 r.
Sala Prób Teatralnych, Collegium Maius, ul. Fredy 10, Poznań
Program konferencji:
9:00 Otwarcie konferencji
Rozpoznania (9:10 – 10:45)
Katarzyna Lisiecka (UAM) – Arystoteles, opera i polityka
Daniel Stachuła (UAM) – Figaro w potrzasku historii
Andrzej Pytlak (UTH w Radomiu) – Opera rewolucyjna czy kontrrewolucyjna? Dwie wersje Lodoïski Luigiego Cherubiniego i ich konteksty polityczne
Dyskusja
Przerwa kawowa
Strategie (11:00 – 12:00)
Ryszard Daniel Golianek (UAM) – Polska polityka wobec krajów ościennych w operach Vanda i Dymitrij Antonina Dvořáka
Piotr Urbański (UAM) – Wagner narodowo ocenzurowany. Polskie przekłady librett z przełomu XIX i XX wieku
Adam Olaf Gibowski (UAM) – Krótki żywot sceniczny Komendanta Paryża Witolda Rudzińskiego. Dzieło operowe w służbie politycznej propagandzie
12:00 – Otwarcie wystawy poświęconej rodzeństwu Reszke, hol Collegium Maius
Przerwa kawowa
Musical (13:15 – 15:00)
Barbara Pitak-Piastowska (UW) – „We;re in the Money”: musical filmowy w okresie Wielkiego Kryzysu – próba rozpoznania
Jacek Mikołajczyk (UŚ) – Świt i zmierzch Ameryki. Hamilton Lina-Manuela Mirandy
Magdalena Juźwik (UW) – Musical Chłopi jako diagnoza polskiego społeczeństwa. Poszukiwanie tożsamości narodowej w piosence
Joanna Maleszyńska (UAM) – Zaśpiewać i uwznioślić, zaśpiewać i skompromitować. O polskich musicalach stanu wojennego
Dyskusja
Przerwa obiadowa (15:15 – 16:15)
Prowokacje (16:15 – 15:45)
Agata Białecka (UŁ) – Smutne losy cudownego baranka, czyli Złote runo Aleksandra Tansmana jako polityczna przestroga
Agnieszka Kosmecka (UAM) – Projekt człowiek. Biowładza a libretto
Joanna Miklaszewska (UWr) – Opera portretowa w twórczości Philipa Glassa
Dyskusja
Zamknięcie konferencji