29 - 06
2017
Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera. Konteksty literatury i kultury, pod red. Ryszarda Daniela Golianka i Hanny Winiszewskiej, Poznań: Rhytmos, 2015.
Spis treści
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA
Ideologie romantyczne. Estetyka epoki a poetyka Wagnera i Verdiego
Magdalena Bartnikowska
Dlaczego Wagner nie napisał opery do Fausta?
Iwona Puchalska
Pokusa (w) poezji. Tannhäuser w świetle dziewiętnastowiecznych rozważań nad naturą sztuki poetyckiej
Małgorzata Sokołowicz
Latający Holender, czyli bohater romantyczny w operze
Marta Sukiennicka
Elokwencja romantyczna w Schillerowskich librettach oper Verdiego
CZĘŚĆ DRUGA
Zwierciadło czasów. Opery Wagnera i Verdiego w perspektywie społeczno-kulturowej
Małgorzata Sokalska
Wagnerowskie Córy Renu. O kultowym obrazie operowym i jego kulturowych śladach
Elżbieta Nowicka
Los w operze Verdiego – szkic problemu
Ziemowit Wojtczak
Lojalność jako główny impersonalny, intrapersonalny i interpersonalny bohater oper Giuseppe Verdiego
Katarzyna Lisiecka
Alegoryczna przewrotność Traviaty
CZĘŚĆ TRZECIA
Muzyka narodowa. Wagner i Verdi w kulturze niemieckiej i włoskiej
Aleksandra Konieczna
Relikty form pieśniowych w Pierścieniu Nibelunga Richarda Wagnera
Joanna Gaul
Muzyka upodlona? – o funkcjonowaniu muzyki Richarda Wagnera w Trzeciej Rzeszy
Andrzej Wolański
Richard Wagner we Wrocławiu
Hanna Winiszewska
Voce verdiana w kontekście XIX-wiecznych przemian w estetyce śpiewu solowego
Małgorzata Lisecka
Czyj Szekspir? Otello Boita i Verdiego jako romantyczna odpwoiedź na Szekspirowską wizję dramatu
CZĘŚĆ CZWARTA
Głosy z zewnątrz. Wagner i Verdi z perspektywy polskiej i środkowoeuropejskiej
Ryszard Daniel Golianek
Polonia, powstanie listopadowe i „Drangsal aus Osten”. Tematyka polska w pismach i dziełach Wagnera
Ewa Burzawa-Wessel
Aspekty recepcji dzieł Wagnera w Europie środkowo-wschodniej
Alina Borkowska-Rychlewska
Cienie Norwida i Baudelaire’a. Verdi i Wagner w Kronice paryskiej Zofii Węgierskiej
CZĘŚĆ PIĄTA
Sztuka przyszłości. Rezonans twórczości Wagnera i Verdiego
Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk
Puccini – następca Verdiego, admirator Wagnera
Joanna Miklaszewska
Echa Wagnerowskie w muzyce kanadyjskiej XX wieku: opera Deirdre Healeya Willana
Daniel Cichy
Wagner dream Jonathana Harveya – inspiracje i konteksty
Marcin Bogucki
Klęska utopii. Tristan i Izolda Richarda Wagnera w reżyserii Heinera Müllera