Oratorium, kantata, chorał. V Seminarium Librettologiczne

Możliwość komentowania Oratorium, kantata, chorał. V Seminarium Librettologiczne została wyłączona

Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Komisja Muzykologiczna PTPN zapraszają na V Seminarium Librettologiczne „Oratorium, kantata, chorał. Odmiany form literacko-muzycznych w polskiej kulturze XVIII i XIX wieku”

Program konferencji:
Czwartek, 14 grudnia 2017 (Sala Posiedzeń PTPN, ul. Mielżyńskiego 27/29)
14.00 Otwarcie konferencji
14.15-15.15
Anna Ryszka-Komarnicka (UW), „Kantaty we Włoszech zowią Oratoria”. Rzecz o osiemnastowiecznych kantatach religijnych i oratoriach w świetle rozważań z pism teoretycznych epoki i współczesnej literatury przedmiotu
Michał Bajer (USz), „Mowa bogów i śpiew ludzi” w epoce przemian. Ornatus w kantacie polskiej czasów postanisławowskich
Piotr Kociumbas (UW), Poetyka kantaty w świetle literacko-muzycznej twórczości osiemnastowiecznego Gdańska

15.15-15.45: dyskusja
15.45-16.00: przerwa na kawę

16.00-17.00
Piotr Urbański (UAM), Seria tematyczna – libretta oratoriów o św. Filipie Nerim
Aneta Markuszewska (UW), S. Maria Maddalena de Pazzi. Oratorium dla Ich Królewskich Wysokości Jakuba III Stuarta i jego żony Marii Klementyny Sobieckiej (Montefiascone 1719)
Adam Gibowski, Joanna d’Arc na stosie Arthura Honeggera jako dzieło (nie)sceniczne. Próba analizy spektaklu w reżyserii Ryszarda Peryta

17.-17.30: dyskusja

Piątek, 15 grudnia 2017 (Sala Posiedzeń PTPN, ul. Mielżyńskiego 27/29)
9.00 -10.00
Alina Mądry (UAM), Passio ex c-moll Kotowicza jako przykład XVIII-wiecznej muzyki pasyjnej
Sviatlena Niemahaj (AM w Mińsku), Lamentacje Katedry Wileńskiej: cykl dwuautorski, wędrujący w czasie i przestrzeni stylistycznej
Karol Samsel (UW), Pasyjność Fortepianu Szopena Cypriana Norwida a domniemany, pasyjny aspekt Vade-mecum
10.00-10.30: dyskusja
10.30-11.00: przerwa na kawę

11.00-12.20
Iwona Puchalska (UJ), Kantata jako gatunek literacki
Małgorzata Gamrat (UW), Literackie inspiracje w polskiej muzyce kantatowej pierwszej połowy XIX wieku. Wybrane przykłady adaptacji tekstów literackich na potrzeby libretta kantaty
Małgorzata Sokalska (UJ), „Słońcem nam twoja pieśń zajaśniała”. Kantaty ku czci wielkich pisarzy
Krzysztof Kozłowski (UAM), Literackologiczna struktura kantaty. Refleksje o Gottes Zeit ist der allerbeste Zeit (Actus tragicus) Jana Sebastiana Bacha
12.20-13.00: dyskusja i zakończenie obrad